BOSCH CMC
Creative Marketing Communications

Onderstaand internetverhaal stond in de Scala-bijlage van Dagblad De Limburger:

11/9/'01  Supermarkten online

Aanstaande zaterdag 15 september start in de Amsterdamse Beurs van Berlage een bijzondere expositie over een bijzonder stukje Nederlands cultuurbezit: 75 Jaar HEMA. Een tentoonstelling over een unieke winkelketen die met vrijwel ieder gezin in Nederland verbonden is. Opgericht in 1926, met maar liefst 252 winkels in Nederland en meer dan tienduizend medewerkers, nuchter, Hollands en ‘Echt Hema’.

Heel wat producten worden in eigen beheer ontwikkeld. Minder bekend is dat de Hema jaarlijks ook een ontwerpwedstrijd organiseert en dat dit jaar de Duitse studente Ulrike Bankemper, tweedejaars aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht, met haar bestekontwerp BANU die wedstrijd won. De Hema-activiteiten op het internet zijn buitengewoon summier; veel verder dan een online fotoarchief komt men niet. Een Hema-winkel moet je bezoeken. Bij Vroom & Dreesmann is dat niet anders. Veel verder dan een online folder komen ook zij niet.
Echte internetsupermarkten en –warenhuizen komen nog steeds niet van de grond, integendeel. Eind vorig jaar sloot de Belgische Ready-keten haar portaal. Ook de boodschappenlijn.nl (een samenwerkingsverband tussen PTT Post en de supermarktgroep Laurus, van o.a. Edah, Konmar en Super de Boer) ging toen failliet.
Toch zijn er steeds weer nieuwe initiatieven. Bij de Bijenkorf kun je wel voor het online shoppen terecht. Pas sinds eind vorig jaar, en voor een beperkt aantal producten (slechts 500). In juni startte – tegen alle marktbewegingen in - de zoveelste poging om uw boodschappen thuis te bezorgen: www.gemaknet.nl. Zij streven naar een samenwerking met lokale supermarkten en hopen volgend jaar vijftig steden in Nederland te kunnen bedienen.
Echter medio augustus kondigde ‘big brother’ Albert Heijn aan internetbestellingen vanuit een groot aantal lokale winkels (ook vanuit onder meer Maastricht en Weert) te staken. De kosten om het echte winkelwagentje te vullen, zijn gewoon te hoog. Enkel in de randstad en in het Brabantse blijft hun AH Thuisservice overeind; voornamelijk vanuit een drietal distributiecentra. Er wordt wel druk aan een nieuwe formule gesleuteld. AH gaat dit jaar nog, samen met Gall & Gall, De Tuinen, Etos en Deli XL, een nieuwe service opzetten onder de naam ‘Albert’. De naam van het virtuele mannetje dat straks online bestelde artikelen aan huis bezorgt. Met deze nieuwe aanpak groeit naar verluidt het bereik met 30% naar totaal 65% van de huishoudens in Nederland.
Hun grootste concurrent is en wordt wellicht 'Websuper' Maxfood, met al onder meer vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Leiden, Haarlem en Utrecht. Zij zijn pas een half jaar actief, en hopen volgend jaar een evenzo groot gebied te bedienen. Alweer in de randstad dus.

In Limburg is en blijft het voorlopig dun gezaaid. Plusmarkt Leers uit Heerlen was in ’98 een pionier in Nederland, maar is nu niet meer actief. Het kost te veel werk. Onder www.xs4all.nl/~bizz vindt u wel enkele collega Plussupermarkten in onze provincie, waar u – nog - online terecht kunt. Met andere woorden, virtuele supermarktwinkelwagentjes blijven in onze regionen voorlopig nog wel even heel dun gezaaid.

Marc Bosch
 

N.B. De content en de links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>